Friday, June 11, 2010

Hadis

Sabda Nabi SAW
"Aku Adalah Lebih Tahu Di Antara Kamu Semua Dengan Allah"


Ingat bahawasanya mengetahui atau bermakrifat kepada Allah itu adalah perkerjaan hati, Sebab didasarkan pada firman Allah SWT maksudnya: "Tetapi Allah menidakan yakni memberi hukuman kepadamu semua sebab adanya perkerjaan yakni ada kesengajaan yang dilakukan oleh hatimu semua".

Dari 'Aisyah, katanya :"Rasulullah SAW itu apabila memberi perintah kepada sahabat-sahabatnya mengenai perkara mereka dari hal2 yang berhubung dengan amal perbuatan, sedangkan mereka itu dirasa kuat untuk mengerjakanya, tetapi mereka mengatakan :"Sesungguhnya kita ini tidaklah seperti keadaan anda ya Rasulullah. Sesungguhnya Allah telah mengampuni untuk anda dosa anda, baik yang lampau maupun yang belakangan", maka beliaupun marahlah sehingga dapat diketahui kemarahanya itu di wajahnya, kemudian berkata:"Sebenarnya yang paling bertaqwa dan yang paling mengerti di antara kamu semua itu adalah aku sendiri".


(Hadis Bukhary)

2 comments:

piewahid said...

subhanallah... t kasih atas perkongsian yg sungguh bermakna.

maaf lama tak berkesempatan ziarah dsebabkan kekangan2 tertentu. moga ukhwah sentiasa berkekalan dan bahagia selalu di sisi keluarga :)

atie said...

salam Pie wahid..

samalah kita .. lama gak dah tak up-date bolg dan ke blog kekawan... sibuk akhir2 nie... terima kasih atas kunjungan...