Wednesday, October 12, 2011

Ikan keli tumbuk.....





Ikan keli tumbuk ... masakan org jawa... saya bukan org jawa tapi jiran kat kg semua org jawa.... kalau dulu ada org tanya kalau nak kawin nak cari org apa.... mesti jawab org jawa lah.. kenapa... sebab org jawa masak sedap.... he..he... mana tak nya... selalu sanggat bertandang makan kat rumah jiran sebelah dulu2...he... nie belajar dari jiran la nie.... kira dah macam mak sendiri dah....kalau raya mesti balik kg gi rumah dia sebab nak carik masakanya..... ikan keli nie digoreng dulu... tumbuk cili api..dng belacan... garam sikit... bawang besar.. diracik dan ditumbuk berselang2 dng ikan..kalau nak lagi best letak daun cekur... racik dan tumbuk sikit bersama ikan dan bawang tadi...... letak asam jawa sikit.. kacau.... best .. anak2 saya kalau buat sekilo ikan keli pun tak cukup.....

7 comments:

Tirana said...

Atie,

Ikan keli tu tumbuk sekali dengan tulang dia ke? Atau kita kena buang tulang dulu?

atie said...

tulang yg tengah tu buang kak.... he...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga sahabat sihat sejahtera hendaknya dengan izin~Nya..

Ikan ni pun belum pernah saya makan..:)

atie said...

Sahabat razak.....

sihat ... semoga sahabat juga sihat...
Ikan sawah tapi yg nie senang nak dapat..... bela punya... kalau sawah punya lagi sedap... ikan yg paling di gemari anak2 mak dia pulak yg macam dah jemu makan...he...

ibuintan said...

macam senang je buatnya... mesti sedap tu

kalau tak bubuh belacan boleh tak?

atie said...

salam ibu intan....

kalau tak boh belacan kurang best lah..he... boleh je kot kalau tak makan...

Yan said...

masakan wong jowo memang enak2 sih..suka sangat kalau ada cekur tu..the best lah.