Sunday, February 7, 2010

Warisan Ibu



Ini adalah satu pengalaman yang tak mungkin saya dapat lupakan........ buat n3 nie untuk kenangan disamping ibu tersayang.... Pertandingan Warisan Ibu Pilihan Bernas........Saya sebenarnya suka-suka aje masuk pertandingan nie.... masa tu tengah seronok masuk peraduan... tak pernah menang pun... ha nie lah kali pertama dapat masuk peringkat akhir... Peraduan nie di anjurkan Bernas bersama harian metro.... tahun 2005.... peraduan nie minta kita hantar resepi warisan dari ibu kita ..... dari 3000 perserta kalau tak silap la... hanya 20 perserta dipilih bagi bahagian nasi dan 10 peserta bagi bahagian kuih... syarat mestilah berasaskan beras atau pulut....Bagi yang terpilih resepi mereka akan disiarkan dalam Akbar Harian Metro....Gambar diatas sekali tu lah keratan akbar bagi peserta yang terpilih..... Semasa hari pertandingan tu .... tak sangka sungguh pertandingan tu dibuat dalam suasana yang begitu besar.... saya ingat saya masuk bertanding acara kecik2 aje... sekali pegi... wah besarnya acara..... kelengkapan pertandingan kelas pertama.... persiapan perserta mengalahkan chef... terkedu lah saya... dalam hati... jangan harap la aku nak menang macam nie.... Tapi saya suka pegalaman tu.... dapat buka minda dan cara kita nak berinteraksi... dalam suasana sebegitu.... hos acara Jaffar Onn and the geng.... memang seronok..... Pertandingan masak nie yang cantiknya kita akan masak bersama ibu kita.... kalau tak de ibu bersama anak atau saudara terdekat... tu yang nampak cantik sebab nampak ikatan kekeluargaan yang sanggat baik..... Di akhir pertandingan ha..ha... dapat lah tempat kelapan dari 20 peserta... ok la kan.. dapatlah bawa balik 2 periuk nasi satu dapur gas mudah alih dan hamper dari bernas.....sampai sekarang saya masih pakai periuk nasi yang saya dapat untuk masak nasi.... ha.... Resepi yang kami bawa adalah resepi turun temurun org kedah Nasik Ulam.... cara buatannya unik... ulam2nya kena banyak... sekurang2nya 25 jenis tapi sebaik2nya 44 jenis..... kalau ada sapa nak belajar boleh....tapi saya tak le tere sangat macam mak saya.........


glitter-graphics.com

12 comments:

Ibuhani said...

top 10 dah kira baguslah tu.....tahniah w/pun ia dah lama berlalu....hehehe....

hai said...

wah,kira rezeki mak lebih tu sebab guna resipi dia...tapi atie,kalo nak cari sampai 25 jenis ulam..jenuh kot!!

ummi humaira said...

salam Atie ,

kamu org kedah ke? kalu nasi ulam org kedah lain sikit cara buat dia kan . mak aii sedap nya , tambah2 lagi makan dgn sayur keladi .

atie said...

Salam Kak Hai...

ah.. memang rezeki mak dan baby agaknya .. sebab masa tu mengandung kat hazikah tengah mabuk teruk tu... berdoa banyak supaya boleh berdiri lama sebab ati tak larat duduk dalam satu kedudukan dalam masa yg lama payah betul tapi tuhan bagi kekuatan masa tu..tak susah kalau kat kampung... dedaun tu kalau buahnya boleh makan jadi pucuknya juga boleh di makan... kira ulam yg biasa kita dengar macam pegaga..ulam raja..sekentut..tu banyak sikit guna tapi yg lainya.. macam pucuk pelam jambu.. pun boleh digunakan dlm ktt yg sikit.. biasa kami boleh cari dalam 44 ke atas.... tapi jenuh raond satu kampung gak.. biasanya juadah nie buat masa bulan puasa bila berkumpul.. sekarang lama dah tak buat coz kami tak selalu dpt berkumpul...

Salam Kak Ummi..

Ha.. mak saya org kedah....nasi ulam nie lain sikit tak macam nasi ulam org kelantan... sebab ulaman tadi kita cincang jadi macam serbuk.. pas tu kita gaul dng nasi panas... ya makan dng sayur keladi dan ikan terubuk bakar memang terangkat....kak ummi org kedah ye...

Arianni said...

Salam Atie,

Tahniah Tahniah Tahniah!!
Betul kata kak Hani..termasuk dlm top 10 dh kira hebat juga tu..
Seronok dpt masak dgn ibu tersayang kan..

atie said...

Salam Kak Arianni..

ha..ha.. kisah lama tapi tq kak... ah.. seronok dpt masak ngan ibu... walaupun selalu masak ngan dia tapi hari tu memang lain.. ialakan skill org lama ngan org baru mana nak sama..

Ain said...

boleh tahan jugak akak bab memasak ya.....

tumpang bangga tau....

atie said...

Salam Ain...

Dulu tak pandai masa coz dok asrama dari form 1 sampai up six... gi rumah kekawan malu coz derang semua tere masak... awak masak nasik pandai la...masa kawin dah cakap sipa2 tak pandai masak ngan suami... masak simple2 tau la.... macam tomyam... goreng nasik ke... tapi kat sini akak duduk dekat2 ngan keluarga sebelah suami... jadi dari situ akak belajar sikit2... kalau bahagian masakan mak... kalau teringin aje masakan dia call tanya resepi... mula2 kena gelak aje la ngan suami coz tak sama macam mak dan kakak dia masak tapi lama2 ok kot...

Abd Razak said...

Salam..:)

Lama saya tak berkunjung ke sini.
Pandai dalam semua hal yer...

atie said...

Salam Razak...

Tak lah... banyak benda yg tak tahu.... salah satunya menulis macam razak.... jawabnya... setahun pun tak siap agaknya.... alhamdulilah kalau masak nie sikit2 boleh la...he..he.. terima kasih singgah

LotsOfLove-Pearls said...

Kak Atie..
Wah..
Terernyer Kak..
Top 10 tu..

bestnyer kalau pandai masak..
sangat best.
Mmm, nak rasa Kak masak..?

Hehehe..

atie said...

Hai Lol...

Boleh meh le datang rumah akak... tapi tak le tere macam mat gebu masak